середу, 15 лютого 2017 р.

Завдання для групової роботи з української мови

Завдання  для  групової   роботи  з   української  мови
           Складання опису - загадки  за аналогією
1. Зразок  вчителя.
    - Відгадайте,  про що йдеться ?
       Вона дуже потрібна для навчання.  Буває прямокутною або квадратною,  різного кольору: і зеленого, і коричневого, і навіть чорного.  Частіше - дерев´яна. Вішають її на стіну. Вона вчить малювати, писати, розв´язувати  приклади і задачі. (Дошка).
2.  Робота у парах  (прийом  "Мозаїка").
    Діти  розподіляються на групи по 4-5 осіб. Кожен номер об´єднується  у  робочу  групу,  де складають  загадку-опис шкільного предмета за вибором  учнів. Після того, як загадка складена, учні повертаються у первинну групу і загадують по черзі складені загадки, а інші діти відгадують . 
Контроль:  діти загадують загадки вчителеві, який їх  відгадує.
Творча група:  складання казки (в групах) про шкільні предмети.
Контроль:  перша група розповідає казку, а інші доповнюють і допомагають;
друга  група інсценізує казку, що склала; третя група розповідає  " ланцюж- ком".

              Тема .   Одяг,   взуття
  1. Гра  "Так   чи   Ні ?"
     _ Це  черевички ?
     _  Ні,  це  капці.
      _ Так,  це  капці.
   2. Творча  робота  (прийом  "Мозаїка").
       Учні  1 варіанта  об´єднуються в одну групу,  учні 2 варіанта - в іншу.  
       Перша група складає правила догляду за одягом,  а  інша - правила  дог-
       ляду  за   взуттям.  Можна схематично зобразити моменти  догляду  (во-
       да, щітка тощо). Після  виконання  роботи учні повертаються  на  свої
       місця,  розповідають один одному складені правила.
           Контроль: по одному учневі з кожної групи відповідають біля дошки,
      інші  доповнюють.                                                                                                                                                                                                                               

              Тема.  Свійські  тварини.   Дикі  тварини.
       Складання  опису-загадки  про  свійську тварину
   1. Вчитель надає  зразок.
       Він у кожусі,  має  м´які  лапки,  довгі  вуса,  добре  бачить  вночі,  біля  печі  гріється,  миється  без  води, любить  молоко і  мишей.
    2. Робота в групах.
        Діти  складають  загадку  про  будь-яку тварину  за  планом:
       - Який?
       - Що  робить?
       - Хто?
       - Відгадка?
     Контроль:  учні загадують свої загадки один одному  та  вчителеві.

1.Доберіть  слово   із  слів  для  довідок.
   Колючий,  як...                           Брудний,  як…
   Боягузливий,  як…                     Здоровий,  як…
   Голодний,  як…                          Насуплений,  як…
   Хитрий,  як…                              Впертий,  як…
  Слова  для  довідок:  вовк, осел, індик, заєць, їжак, лис, свиня, бик.
2. Які  з  тварин  свійські,  а  які -  хижі?  Чому  про  них  так  кажуть?
3. Складіть  з  одним  із  словосполучень  речення.


Тема.   Птахи
 1. Прочитайте  речення.
     0    Птах зупинився поряд з дівчинкою, ніби благаючи про допомогу.
     0    У  лелеки  було  перебите  крило.
     0     Птах  ішов прямо до неї.
     0     Марійка  збирала лікарські  рослини.
     0     Марійка зрозуміла, що потрібно віднести лелеку до лікарні.
     0     Раптом  вона побачила лелеку.
2. Пронумеруйте  речення   так,   щоб  вийшов  текст.

Тема.   Свійські  тварини.  Дикі  тварини

 1. Пронумерувати  речення  так,  щоб  вийшов зв´язний  текст.
     0   І  чого це  вони  раптом  почали  гелготати?  0   Розбудили  мене   сьо-
      годні  серед  ночі.  0   Так  ось  чому  заметушилися  мої  гуси!   0   Вони 
      у  нас  в  сараї  ночують.   0   Аж  чую -  у  нічному  небі  летять  дикі  гуси
       гуси.   0    Родичі   їхні  відлітають.
  2.  Чим  відрізняються дикі  гуси  від  свійських?

              Тема.   Слова  в  переносному   значенні
 1  варіант
     1. Прочитайте  словосполучення.  Підкресліть  ті,  що вжиті  в переносно- му  значенні.
         Кучеряве дерево,  кучеряве волосся.  Густий  ліс,  густий дощ.  Лляне полотно,  залізничне  полотно.  Іде  дощ,  іде  хлопець.
      2.  Зі  словосполученнями  однієї  групи  слів складіть  речення.
  
11 варіант
       1. Прочитайте  словосполучення.  Підкресліть  ті,  що  вжиті  в  переносному  значенні.
           Золотий  перстень,  золоте  волосся.  Залізний  провід,  залізний 
            характер. Кучерява  дівчинка,  кучерява  хмарка.  Каштанове  волосся,
            каштанове  дерево.
        2.  Зі  словосполученнями  однієї  групи  складіть  речення.

Тема.      Синоніми
   1 рівень
         1. Які  слова  називаються  синонімами?
              а) Близькі за  значенням;
              б) протилежні за значенням.
          2. Прочитайте  у колонках слова.  Поєднайте  синоніми.
               Друг             Доріжка
               робота           учень
               заметіль        віхола
               стежка           приятель
              школяр           справа
               будинок         житло
                горе               нещастя

     11  рівень
          1. Доповніть  речення  "Синоніми - це  
          2. Із поданих слів виберіть і підкресліть синоніми до слова    сміливий.
              Працьовитий,  безстрашний,  веселий,  кмітливий,  відважний,
              хоробрий, охайний, відчайдушний, щирий, скупий, спритний.
           3. Складіть  речення  з  одним  із  цих  слів.

                     Тема.    Велика   буква
1  група.  1. Пригадайте, коли  пишеться  велика  буква.
               Настала  осінь.
                кішка  Мурка
                місто   Харків
                 річка     Дніпро
                 2.  Вставте,  де  потрібно,  велику  букву.
                 (П,п)ісля  уроків  діти доглядають  тварин  на фермі. (т, Т)аня годує корову  (Л, л)иску,  (і,І)ра - (з,З)ірку,  (О,о)ленка - (К,к)расулю.(ю,Ю)рко  і  (М,м)ишко  напувають лошат (о,О)рлика і  (С,с)ивка.
2 група.    1.  Пригадайте,  коли пишеться  велика буква.
                Зійшло  сонечко.
                 кінь  Вороний
                 місто  Київ
                 річка   Омельник
                  2.  Вставте, де  потрібно велику  букву.
                 (В,в)еликого  чорного  собаку  звали  (ж,Ж)ук.  (М,м)иколка  та (і,І)ван  знайшли  (ж,Ж)ука  на  вулиці.  (У,у)  нього  була  перебита  нога.  (М,м)иколка та  (І,і)ван  разом  доглядали  його.  (Н,н)іжка  у собаки  зрослася.  (ж,Ж)ук  залишився  вірним другом  хлоп´ят.
1.Пригадайте,  що  таке  власні  та  загальні  назви.
2. Доберіть  загальну  назву  до  кожної групи  власних  іменників.
    Гагарін, Шевченко, Хмельницький, Кличко -
    Київ, Харків, Полтава, Запоріжжя, Одеса -
    Дніпро, Десна, Дон, Дністер, Прип´ять -
    Сергій, Олег, Наталка, Ольга -
    Жучка, Пушок, Рекс, Жулька -
3. Складіть  речення з одним  із  слів.
Тема.  Споріднені  слова
1  група. 1.  Доповніть речення.
                 Споріднені  слова  -  це  слова,  які :
                  а)…
                  б)…
                2. Визначте  корінь  у  словах.  Чи  будуть  вони  спорідненими? Зима, зимовий, зимонька, зимувати,  зимно,  зимівля. Липа, липка, липневий, липень, липовий.
               3. Доберіть  до  поданих слів споріднені  слова,  запишіть  їх.
                    Хліб -   … ,    ,   … .
                    Дуб -   … ,      ,    … .
2 група.  1. Доповніть  речення.
                   Споріднені  слова  -  це  слова,  які :
                    а)…
                    б) …
                 2. Визначте  корінь  у словах.  Чи  будуть   вони   спорідненими ? Риба,  рибка,  рибалити,  рибалка, риб´ячий,  рибонька.  
Лист,  листок,  листочок, листя,  листяне.
                 3. Доберіть  до  поданих  слів споріднені  слова,  запишіть їх.
                     Весна - … ,  … ,    .
                      Літо -    ,     , 
Тема.   Ненаголошені  голосні  у  корені
1 група.  1. До  поданих слів із ненаголошеними  е, и   у корені  доберіть  де-
                   кілька  спільнокореневих  із  ненаголошеними  голосними.
                Клен - … ,  … ,   … .
                Степ  -  … ,  … ,  … .
                Гриб  -  … ,  … ,    .
             2. Якими  двома  способами  можна  перевірити  ненаголошені  голос-
                 ні у  корені ?
2 група. 1. До поданих слів із ненаголошеними   е, и   у корені доберіть  декі-
                  лька  спільнореневих  із ненаголошеними  голосними.
                  Син - … ,   … ,   … .
                  Пень - … ,  … ,   … .
                  Верби -  … ,  … ,  … .
                2. Якими двома  способами  можна перевурити ненаголошені голос-
                   ні  у  корені.

Тема.   Прикметники
     1.Дайте відповіді  на  питання.
        - Від  якої  частини  мови  залежить  прикметник ?
        - Що  спільного  мають  іменник  та  прикметник ?
        - Визначте  закінчення  прикметників.
     Поля  вкрилися білим пухнастим снігом.  Білі дзвіночки конвалії миготять
     серед  зеленого листя. Немає на  світі  слова  більш  прекрасного,  ніж 
     слово  мама.
    2.  Знайдіть  іменник, від  якого  залежить  прикметник. Поставте  питання.
    3.  Визначте  рід,  число і відмінок  прикметників.

Тема.    Дієслово
                      Неозначена  форма  дієслова
1.Прочитайте  прислів´я.  Підкресліть  дієслова.  На  які  питання  вони 
  відповідають?
  Щасливо там жити, де вміють дружити ( … ? )
  Життя прожити - не поле  перейти  ( … ? )
  Учитись  ніколи  не  пізно ( … ? )
  Потрібно сміло  братися  за  діло   ( … ?)
2.Дайте відповіді на  питання.
   - Чи можна визначити, хто виконує  дію? (Дієслова неознач. Форми)
   -  На які питання відповідають дієслова в неозначеній формі?
   -  Як закінчуються дієслова неозначеної форми ?
3. Утворіть неозначену форму від поданих дієслів.
     Бігаю - … ,  чую - … ,  слухаю - … , плаваю - …,  співаю - … .
                         Дієслова - антоніми
 1. Доповніть речення :
     Антоніми - це  слова  … .
 2. Розташуйте  дієслова  у  двох  стовпчиках.
     Лінуватися,  трудитися,  журитися,  радіти,  сваритися, миритися… .
     Добре: … .                                         Погано: … .
 3. Складіть і запишіть два речення з дієсловами-антонімами (за вибором).


Тема.    Прислівник
1 група. 1. Пригадайте, яку частину мови називають прислівником ?
                 На які питання відповідають прислівники ?
               2. Замініть виділені словосполучення одним  словом - прислівником.
                 З´єднайте слова з лівого стовпчика зі словами з правого.
                Бігти,    переганяючи один одного-                                  щодня
                Вмиватися     кожного дня -                                               вчасно
                Повернутися додому  у  призначену годину -               наввипередки
2 група. 1.Пригадайте, яку частину мови називають  прислівником ?
                На яку питання відповідають прислівники ?
               2. Замініть виділені словосполучення одним словом - прислівником.
                 З´єднайте слова з лівого стовпчика  зі  словами  з  першого.
           
               Йти   першим -                                                                   
                                                                          вперше
               Брати участь у змаганні   перший  раз -                        
                                                                        попереду
                Йти,   не  знаючи  дороги -                                             
                                                                        наздогад 


Тема. Розвиток  мовлення
          Робота за картиною І.Левітана "Золота осінь"
1 група.  Дай відповіді на запитання.
              - Чому говорять "золота  осінь" ?
               - Чи можна назвати  "золотою"  всю осінь ?
               - В якому місяці буває пора, яку називають  "золота осінь" ?
               - Які ви знаєте картини, де зображена осінь ?
               - Розкажіть, як у ці дні буває у лісі, у полі, на річці, на озері ?
               - Які дні настають, коли завершується  "золота осінь" ?
2 група.   Розглянте картину  І.Левітана  "Золота  осінь".  Розкажіть, що ви
                бачите, за таким планом.
                - Яка пора року зображена на картині ?
                - Яка погода ?
                - Яким є небо восени ?
                - Яке вбрання одягли дарева, кущі ?
                -  Яка вода в річці ?
                -  Що вам найбільше сподобалося у картині ?

Тема.   Зима
1 група.  1.Прочитайте словничок до теми.
                  Білий-білий; хуртовина; віхола; завірюха; поле вкрите снігом, мов
                  ковдрою; срібними зірками; білі мухи; кипить мороз; срібні дере-
                  ва; зимонько-снігуронько.
                2. Дайте відповіді на питання.
                 - Як сніг застелив землю ?
                 - Із чим це можна порівняти ?
                 - Що зробила зима з лісом ?
                3. Поясніть прислів´я.
                   Багато снігу - багато хліба.

2 група. 1.Прочитайте словничок до теми.
                  Надворі холодно; лютує мороз; уся земля вкрита снігом, немов бі-
                  лою скатертинкою;  сонце світить, та не гріє;  дерева стоять голі,
                  без листя;  дні короткі, а ночі довгі.
                2.Поясніть прислів´я.
                   Добрий сніжок урожай збереже.
                 3.Складіть  текст - розповідь за планом.
                     - Яка пора року настала ?
                     - Чим вкрилася земля ?
                     - Як виграють під сонцем сніжинки ?
                     - Яка користь людям від снігу ?

Складання  тексту - розповіді
 "Новорічна  ялинка"

       1.Прочитайте  речення.
          0    Новорічна ялинка в нас була висока, розкішна, красива.
          0    До  новорічного свята ми почали готуватися заздалегідь.
          0    На ній було багато прикрас.
          0    Шили костюми,  робили маски,  готували ялинкові прикраси.
          0    Веселе  свято  Новий  рік !
          0    Із  нами були  Дід  Мороз  і  Снігуронька .
        2. Дайте відповіді на питання.
           -  Чи можна назвати цей запис текстом ?  Чому ?
           -  Про що розповідається у реченнях ?
           -  Поміркуйте,  як можна з цих речень зробити текст.
            Яке речення може бути зачином до цього тексту ?
           -  Як  розставити  наступні  речення ?
           -  Яке  речення  буде  кінцівкою ?
         -  Який  заголовок можна дати цьому тексту ?


Текст - розповідь   "Зустріч  з  птахами".

          1. Дайте відповіді на питання.
             -  Яке сьогодні число?  Який місяць?  Яка пора року ?
             -  Чому в наших садках не чути пташиного співу ?
             -   Чому так багато птахів щоосені залишають нас і летять до теплих
                  країв ?
              -   Коли вони знову  прилітають у наші  місця ?
             -  Які пташки прилітають до нас першими ?
              -  Як  діти  ставляться  до їх  прильоту ?
            2.  Складіть  текст - розповідь  за  планом.
                а) Настання  весни.
                б) Виготовлення  шпаківень.
                в) Зустріч  маленьких друзів.
            3.  Опорні  слова :    роблять шпаківню, повісять на дереві, шкільна
                 майстерня, з нетерпінням чекали, приліт птахів, дуже сподобалось,
                 охоче оселилися.

 Значною перепоною під час парної і групової роботи є те, що багато учнів не  вміють обходитися без щохвилинної допомоги вчителя, діяти без його прямо- го керівництва. Часто вони навіть не можуть приступити до роботи в парі чи  групі, зробити зусилля, щоб зрозуміти завдання, спробувати його виконати
(наприклад, самостійно прочитати невеликий уривок тексту і переказати йо-
го). Вони чекають роз´яснення учителя і для висловлення  "своєї"  думки.
Успіх групової роботи значною мірою визначається вмінням учасників пра-
цювати самостійно, тому що об´єднання зусиль двох учасників, які не вміють
працювати самостійно, зазвичай не дає позитивного результату.
   Багато дітей не можуть пересилити себе і порушити міцну схему відносин на уроці, коли всі навчальні проблеми зосереджені на вчителеві, а спілкуван-ня з однокласниками має інші функції. Поставлені перед необхідністю обго-
ворювати навчальне завдання з однокласником, вони не знають, як це роби-
ти, не можуть (соромляться, не вміють) звернутися до нього із запитанням,
пропозицією обговорити певний крок  у виконанні завдань та інше.
     Одне з пояснень невдач, що трапляються в груповій роботі, полягає в тому, що одні школярі - сором´язливі, низька самооцінка, інші - активні в спілкуванні, але не достатньо самокритичні, з явно завищеною самооцінкою.
Завдання вчителя - допомогти  "тихеньким" перебороти  сором´язливість,  повірити в себе, а жвавих і багатослівних учнів учити бути терплячими у спілкуванні, пам´ятати не тільки про себе. Дітей потрібно привчати до думки,
що важливим результатом  навчання є  вміння працювати в команді, тому що це  обов´язково знадобиться в житті. А для цього слід спілкуватися так, щоб усі відчули себе потрібними і кожний міг виявити себе.  Учитель постійно робить акцент на тому, що цінується не лише результат виконання, а й те, як обговорювали завдання, як слухали один одного, як знаходили те чи інше  рі-
шення.
      Таким чином, робота в парах і групах  (по можливості - самостійна)  фор-
мує  уміння працювати у взаємодії з однокласниками для досягнення загаль-
ної навчальної мети, а це є необхідною характеристикою компетентнісно орієнтовного навчання мови.     

Немає коментарів:

Дописати коментар

Учням

фото Свято І. Іранка